Compare commits

...

3 Commits

Author SHA1 Message Date
Stein_van_vliet
287b7a9fda Merge branch 'main' of https://arnweb.nl/gitea/arne/EV6_Aandrijftechniek 2024-03-29 21:47:36 +01:00
Stein_van_vliet
0165fcbd5d plots 2024-03-29 21:45:17 +01:00
Stein_van_vliet
5550ed26e1 put plots in paper 2024-03-29 21:45:07 +01:00
4 changed files with 36 additions and 8 deletions

BIN
doc/images/xx49karak.png Normal file

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 40 KiB

BIN
doc/images/xx56karak.png Normal file

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 42 KiB

BIN
doc/images/xx57karak.png Normal file

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 40 KiB

View File

@ -275,16 +275,44 @@
&\approx 1:55 &\approx 1:55
\end{align*} \end{align*}
Om de motor zo effient mogelijk te laten werken zijn de motorkarakteristieken tegenover te lasteisen geplot voor een aantal verschillende motoren: Om de motor zo effient mogelijk te laten werken zijn de motorkarakteristieken tegenover de lasteisen geplot voor een aantal verschillende motoren: \\
\subsection{RE25 118749} \begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx49P.png}
\caption{Vermogengrafiek van xx49 motor}
\subsection{RE25 118756} \label{fig:49P}
\end{figure}
\begin{figure}[H]
\subsection{RE25 118757} \includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx56P.png}
\caption{Vermogengrafiek van xx56 motor}
\label{fig:56P}
\end{figure}
\begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx57P.png}
\caption{Vermogengrafiek van xx57 motor}
\label{fig:57P}
\end{figure}
Uit de vermogenskarakteristieken van de motoren valt op dat ze het allemaal beter doen naarmate het toerental toeneemt.
Aangezien de rover een maximale rpm van ongeveer 270 moet bereiken, wil dat zeggen dat de xx57 motor minder vertand zal hoeven worden dan de rest.
Grotere vertanding zorgt voor een lagere maximale efficiëntie, blijkt uit de datasheets van Maxon.
Hieruit valt te concluderen dat de xx57 motor qua vertanding de beste keuze is.
\begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx49karak.png}
\caption{Motorkarakteristiek van xx57 motor}
\label{fig:49K}
\end{figure}
\begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx56karak.png}
\caption{Motorkarakteristiek van xx57 motor}
\label{fig:56K}
\end{figure}
\begin{figure}[H]
\includegraphics[width=\linewidth]{./images/xx57karak.png}
\caption{Motorkarakteristiek van xx57 motor}
\label{fig:57K}
\end{figure}
In de karakteristieken valt op hoe de motoren
\section{Conclusie} \section{Conclusie}
De gekozen motor, overbrenging-combinatie voor de Euro Moon Rover is de RE25 118757 met de Planetary Gearhead GP 22 A (134158). De overbrenging is een 1:14 overbrenging met een maximale continue koppel van 0.5 Nm. Dit is ruim voldoende voor de bepaalde scenarios. De gekozen motor, overbrenging-combinatie voor de Euro Moon Rover is de RE25 118757 met de Planetary Gearhead GP 22 A (134158). De overbrenging is een 1:14 overbrenging met een maximale continue koppel van 0.5 Nm. Dit is ruim voldoende voor de bepaalde scenarios.
Daarnaast komt het RPM van de motor samen met deze overbrenging op ongeveer 3745 RPM. Bij de 118757 is dit het nominaal toerental en is het rendement het hoogst. Daarnaast komt het RPM van de motor samen met deze overbrenging op ongeveer 3745 RPM. Bij de 118757 is dit het nominaal toerental en is het rendement het hoogst.